Godsdienst
Een verhaal op een lied.
Voor godsdienst moesten we als taak een verhaal uit de kinderbijbel op een bestaand lied plaatsen. Wij kozen voor het lied 'The lion sleeps tonight' van The Tokens. We hadden de karaoke versie gevonden en daarop zongen wij over het verhaal van Mozes op de Nijl. Dit was een zware opgave om alles correct om te zetten en passend te maken op de muziek.
Wat we daaruit geleerd hebben is dat het wel een aparte, maar zeer toffe werkvorm is om leerstof te leren kennen ! Bij eventuele vragen of misschien het gemaakte filmfragment kan u mij contacteren via dit e-mailadres: claeskenskirsten@hotmail.com
De stoelenvertelling
Ook moesten we de werkvorm 'een stoelenvertelling' uitvoeren. Hieronder vind je een document met de leerplandoelen van het Katholieke net, maar ook de tekst die er eventueel gezegd kan worden. De bedoeling van een stoelenvertelling is dat de leerkracht verteld aan de hand van verschillende stoelen. Op iedere stoel ligt een voorwerp dat symbool staat voor een bepaalde persoon. Hij/zij stelt eerst de personen op de stoelen voor en daarna volgt er een dialoog. Om het interessanter te maken voor de leerlingen kan er gebruik gemaakt worden van verschillende stemmen. Om te weten hoe wij het aangepakt hebben, kan je mij altijd vrijblijvend een e-mail sturen. claeskenskirsten@hotmail.com
Een voorbeeld van een stoelenvertelling vind je hier:
Beeld
Stokpaardje
Tijdens de opleiding moesten we voor het vak 'Beeld' een stokpaardje maken. Je kan dit bijvoorbeeld linken aan Wereldoriëntatie - Tijd. Je kan de leerlingen vertellen over het speelgoed van vroeger. Vroeger speelden ze met ander speelgoed of maakten ze hun speelgoed zelf.
Het domein Techniek komt ook aan bod omdat de leerlingen moeten knippen en afwegen wat werkt om materiaal vast te kleven. Daarna kan er ook een reflectiemoment aan toegevoegd worden om te bekijken wat de leerlingen geleerd hebben uit de opdracht. (Blijft Pritt goed kleven op stof? Werkte Pattex beter? Ja of nee? Hoe heb je dit opgelost?)
Ik heb dit stokpaard grotendeels genaaid, dus als de leerlingen dit eventueel ook zouden willen uitvoeren kan je ze even aan een instructietafel plaatsen (of eventueel een les voorzien) om uit te leggen hoe ze moeten naaien. Er kan ook gebruik gemaakt worden van een lijmpistool.
Materiaal:
- houten stok;
- oude sok;
- vulmateriaal (eventueel van een oude knuffel);
- stof in verschillende kleuren;
- knopen
- ...
Als eerste moet je de sok bevestigen aan een stok. Je vult tegelijkertijd de sok met vulling. Wanneer de sok genoeg gevuld is (hangt van leerling tot leerling af) kan dit toegeplakt worden met een lijmpistool (of een draad goed aanspannen rond de stok). Daarna kan je je stokpaard vorm beginnen te geven zoals manen, neusgaten, ogen, oren, ....
OPGELET! Bij mij duurde het redelijk lang om dit uit te voeren, dus voorzie voldoende tijd!
Vertrekken vanuit een gedicht
We moesten vertrekken vanuit een gedicht en moesten daarna het gedicht bespreken. Dit is ideaal als verwerking van de bespreking van de vorm van het gedicht.
Het gedicht:
Poedelnaakt
Het liefst lig ik de hele dag in bad A
met honderd krullers in mijn vacht. B
Heerlijk poedelnaakt te wezen C
wat wordt mijn haar zo lekker zacht. B
Ik lig tot mijn kop in het sop D
kijk mezelf in de spiegel aan. E
Krullen mijn oren de goede kant op D
en vind ik deze kleur wel staan. E
Ik houd van badderen, borstelen en boenen F
mijn gladde velletje is om te zoenen. F
Je kan de gedichtvormen bespreken en dit als voorbeeld nemen of je kan er de alliteraties en assonanties in aanduiden :
alliteraties:
- liefst lig
- wat wordt
- badderen, borstelen en boenen
assonanties:
- dag in bad
- kop in het sop
Als verwerking kan je werken met het domein Beeld. De leerlingen kunnen hun eigen hond verzinnen. Ze kunnen hem een bepaalde kleur geven, ze kunnen hem stippen geven. Het moet natuurlijk nog te zien zijn dat het een hond is, maar de leerlingen kunnen hun creativiteit uiten. Dit zou gaan voor een tweede graad als je werkt met een lijmpistool of Pattex.
Hieronder vind je mijn verwerking:
Media
In het zesde leerjaar heb ik geprobeerd een stopmotion te maken. Het thema voor Wereldoriëntatie was 'Afval' dus moest de stopmotion ook over afval gaan of erin verwerkt zitten. Als eerste had ik een filmfragment op YouTube laten zien, daarna liet ik aan de leerlingen zien hoe ze de foto's moesten maken op een Ipad. Om het hun gemakkelijker te maken, hadden de leerlingen per groep een onthoudblad. Ik was zeer verrast door de resultaten ! Zeer fijne les om te geven en de leerlingen zijn op een zeer creatieve manier bezig. Hieronder enkele resultaten.
Wiskunde
In mijn stageschool werken ze met verschillende sporen. Voor het vak 'Wiskunde' werk ik met de leerlingen van spoor 0. Deze leerlingen hebben veel moeite met de getallenlijn, splitsen en meer en minder. Dit zijn vaak ook leerlingen die het Nederlands niet zo onder de knie hebben.
Er zijn verschillende manieren om in het eerste leerjaar rekenen in te oefenen. Ik heb deze verschillende materialen uitgewerkt om toe te passen tijdens mijn eersteleerjaarsstage.
Splitsen
Om de basis te kennen: 2 bolletjes.
Deze oefeningen heb ik gemaakt om het splitsen in te oefenen. In het horentje staat het getal dat gesplitst moet worden. De bolletjes bestaan uit verschillende kleuren en de leerlingen moeten de correcte getallen op het horentje plaatsen.
Om te differentiëren kan er gebruik gemaakt worden van 3 bolletjes. De leerlingen moeten hier goed nadenken wat er uiteindelijk nog overblijft.
Om te weten of de leerlingen goed de verschillende getallen inoefenen en de volgorde van de getallen kennen kan er gebruik gemaakt worden van deze kleine kaartjes. Als de leerkracht aan de binnenkant de oplossing schrijft is er zelfcorrectie mogelijk.
Van 0 tot en met 10:
Moeilijker tot en met 20:
Om de getallen leren te splitsen:
De getallenlijn
Om de getallenlijn in te oefenen krijgen de leerlingen verschillende afbeeldingen door elkaar en de cijfers. Zij plaatsen eerst de cijfers op de correcte plaats in de getallenlijn. Daarna moeten zij de afbeelding met de juiste hoeveelheid onder de afbeelding plaatsen.
Meer en minder
De leerlingen krijgen een egel om 1 meer of 1 minder in te oefenen. De leerlingen kiezen een cijfer uit de pot. Met dat cijfer werken de leerlingen. Ze hebben andere kaartjes ondersteboven liggen en ze kiezen er 1tje uit. Daar staat 1 meer of 1 minder op. bv: Ze nemen het getal 2 en draaien het kaartje '1 meer' om. De leerlingen plaatsen de correcte hoeveelheid wasknijpers op de egel.
Dit is in hetzelfde principe als bij de egel, enkel wordt er nu gewerkt met 2 meer en 2 minder.
Optellen en aftrekken
De bloemen verliezen hun blaadjes! De bladeren liggen door elkaar op tafel. De leerlingen plaatsen de correcte bladeren rond de juiste uitkomst. Ik heb dit in verschillende kleuren gedaan zodat de leerlingen wisten dat ze juist of fout bezig waren.
Maak jouw eigen website met JouwWeb